Smärta och internet

Igår var jag på möte med två av mina andra kursare där vi presenterade våra uppsatser för varandra. Andras perspektiv på sitt eget arbete är så viktigt och välbehövligt när man läser stora mängder text och ska prestera en låååång akademisk text. Vilken del av problemet/fenomenet/skildringen ska jag koka ner till en förståelig text? Vilka teorier ska jag spegla min uppsats, som handlar om guanxi (relationer) mot? Gåvor/mutor och reciprocitet? Informalitet/byråkrati? Det kulturella/sociala kapitalet (enligt Bourdieu)? Något annat jag inte uppfattat? Ska jag beskriva guanxi utifrån alla dessa teoretiska perspektiv? Samtidigt måste jag skala ner arbetet till vad tiden tillåter, det är ju ingen doktorsavhandling jag ska skriva där jag har flera år på mig. På tisdag ska jag träffa min handledare och då förväntar jag mig att bli en klok människa som därefter kan ta beslut så att skrivandet kommer igång ordentligt.

Det var i vilket fall väldigt intressant att lyssna på de andras arbeten, där en av uppsatserna handlar om smärta och den andra om hur man genomför fältarbete på internet där människor skapar ytterligare identiteter av sig själva.

Smärta är något vi tar som givet, vi befinner oss ofta i smärtsamma situationer, både mentalt och fysiskt, men sällan (eller snarare aldrig) ställer vi oss frågan vad smärta innebär. Vad är smärta för mig? Varför planerar vi in smärta i våra liv i form av tatueringar, fysisk träning på gym eller ägnar fyrtio veckor åt att vänta på att föda barn med vetskap om att det innebär smärta? Vad ligger bakom planerad smärta? Intressanta frågeställningar som jag ser fram emot att få svar på.

Internet som är ett relativt nytt rum i människors liv kan innebära att man är en person i ”verkligheten” och en annan på internet, som en slags avatar som man kan forma helt efter egna behov och fantasi. Varför finns behovet att vara en annan? Det här handlar om den valda personligheten, identiteten och ger utrymme för ytterligare ett ställe där man kan vara någon annan än den uppenbara personen som man ser till vardags. Vad är drivkraften bakom en sådan önskan? Och vilken metod kan antropologen använda för att komma nära informanterna på internet? Metodfrågan är här en avgörande fråga, hur undersöker man någon på internet som kanske inte finns i det verkliga livet, men som ju ändå gör det eftersom ”internetpersonen” är skapat av en fysisk person?

Superintressanta uppsatser som vi får veta mer om den trettonde januari 2012. I’ll keep you posted.

Kommentera

