Bra mjukvara till uppsatser

Jag använder Scrivener för mitt uppsatsarbete (tack Max Liljefors för tipset). I det programmet kan man dela upp texten i avsnitt, till skillnad från exempelvis Word där all text blir som ett enda och mycket långt dokument. Scrivener gör att jag lätt kan navigera bland rubriker och avsnitt. Billigt är det också. Rekommenderas!

För att hålla reda på mina källor använder jag Endnote (tack Johan Toresson för ditt ”tjat” om detta lilla men viktiga program). Online letar den upp den bok eller annan källa jag behöver och fixar ISBN, utgivare, år och allt annat som krävs för en korrekt källförteckning.

Här kommer en länk om du vill ha en snabblektion hur de två programmen fungerar ihop:

http://www.youtube.com/watch?v=7BJRsKEwk5o

Kommentera

