Härlig kinesisk familj

Nu har jag varit hemma hos Mang och hans familj där även vännen Feng befann sig, där jag förutom samtal om guanxi och Kon-fu-Tze (vilket jag nu lärt mig uttala på mandarin) och hierarkier och mycket annat, blev inbjuden att äta middag med dem och fick då prova på manet och geleiga svampar vilket var förvånansvärt gott (skulle utan att tveka äta det igen). Jag brukar inte huka mig från att prova nya saker att äta, jag gillar att testa nya smaker och konsistenser, sydfranska grodlår är en favorit hittills.

Mycket gott och många skratt med en härlig familj. Ostrukturerade intervjuer på hög nivå med många språkliga oklarheter. Mangs fru hade fullt upp med att dubbeltolka och förklara för oss alla vad vi egentligen menade.

Det blev inte särdeles mycket samtal om guanxi i affärssammanhang men däremot hur de förhåller sig till fenomenet i vardagssammanhang som jag uppfattar som minst lika viktigt. Jag ser fram emot nästa gång vi ses!

2 thoughts on “Härlig kinesisk familj

  1. Min plan var att spela in samtalen, men det visade sig att de inte ville det så jag fick tänka om. Inledningsvis tog jag lite anteckningar men eftersom jag hade så fullt upp med att höra vad de sa (alla hade mycket att säga om vitt skilda saker och pratade gärna samtidigt) så jag gav upp även det och koncentrerade mig slutligen på att lyssna och titta. Efter det har jag inte haft så mycket tid att skriva anteckningar i efterhand, men min plan är att det ska göras. Har redan skapat en sida i Scrivener för dessa.
    Resultatet av 6 timmars samvaro med familjen blev två sidor med lite av mina egna anteckningar samt kinesiska tecken skrivna av Feng. Jag ser det i alla fall som en mycket bra erfarenhet inför nästa intervju.

Kommentera

